Amíg sokaknak az Oshi no Ko volt az év animéje, és el volt ájulva tőle, de olyan szinten, mintha az animés ipar ennél jobbat még csak megközelítőleg sem mutatott volna fel, addig a Paradox Live THE ANIMATION szépen csendben belopódzott az őszi szezonos animék közé, és nem megáltallott az év felfedezettje címét elragadni magának. Nagyon sokat hallgattam az elmúlt egy hónapban a Paradox Live dalokat, és most már szinte teljes bizonyossággal kijelenthetem, hogy olyan hatással van rám, mint a Haikyuu!!, amikor azt fedeztem fel magamnak.
Most az egész projekt egyik dalával szeretnék kicsit mélyebben foglalkozni. Ez egy későbbi dal, a második nagy összecsapás egyik dala, ezért azt tippelem, hogy az ehhez kapcsolódó történet majd a második évadban kerül feldolgozásra. Az pedig majd sokára lesz, így aki nem akar spoilert olvasni, annak azt javaslom, hogy csak hallgassa meg a dalt, legfeljebb a hozzá kapcsolódó elemzésemet, és álljon is meg, mert megírom a hozzá kapcsolódó történetet is, a saját véleményemmel.
És hogy melyik dal kerül kielemzésre?
AMPRULE: Nobody But Me
Ez a dal jó eséllyel pályázik nálam a 2023-as év dalára. Zseniálisan van megírva ez a dal. Nem feltétlen gazdag zenében, de nagyon jól egyensúlyoz a mély és a magas hangok között. Ha nem vesszük figyelembe a szöveget, akkor mély hangzás nem a pesszimizmust, melankóliát sugározza magából, ahogy az szokott lenni, hanem sokkal inkább egyfajta rejtélyességet, izgalmat. Ez adja a dal témájának a lényegét, amit remekül kiegészítenek a magas hangok. Amik pozitív, optimista érzetet adnak a dalnak, így azt érezhetjük, hogy az a bizony rejtély és titok valami pozitív dolog lesz. Így a dal ad egy kellemes bizsergést.
Bár egyébként a szöveg kifejezetten negatív. Lényegében arról van szó, hogy Yeon Dongha az, aki azt mondja magáról, hogy senki más nem fogja uralni ezt a világot, csakis ő, míg Baek Chungsung készséggel a szolgálatába áll. Igen, ők Dél-Koreából származnak, konkrétan a szöveg is háromnyelvű: japán, angol és koreai. Tehát ha a szöveggel együtt értelmezzük a dalt, akkor a magas hang az ő optimizmusukat szimbolizálja a világuralom felé, a mély hangok pedig azt, hogy ennek jó eséllyel senki nem fog örülni.
De én ennek a dalnak nagyon örülök, mert ha máshogy értelmezem, akkor sokkal inkább egy izgalmas várakozás van a dalban. Sőt! Konkrétan ez az első olyan dal, aminek kapcsán azt tudom mondani, hogy az auto-tune csak kiemeli a dal mondanivalóját. Nagyon jól megcsinálták a kissrác mély hangját, csak még izgalmasabb lett tőle a rapje. Ez a dal kiváló példája annak, hogy az auto-tune-t is fel lehet használni arra, hogy még jobban átélhető legyen a dal, ezáltal legyen még jobb. Viszont a nép nem volt erre vevő, ugyanis az AMPRULE lett a második évad utolsó helyezett csapata. Méghozzá eléggé lemaradva, amit kicsit méltatlannak érzek.
A lényeg a következő: A Paradox Live második évadába négy új csapat csatlakozott, egyikük az AMPRULE. A nyolc csapatra bővült projektben a versenyeztetést nem tudták rap párbaj formájában megoldani, így négy csapatot kirostálhattak a rajongók a szavazataikkal. Ők vigaszágra kerülhettek, így egy újabb verseny keretében megmérkőzhettek, közülük egy jutott tovább. Na most, az érdekes az, hogy kivétel nélkül a négy új csapat került vigaszágra. Amit érteni vélek, hiszen az egész második évadra csatlakozott csapatok összességében sokkal diverzebb képet adnak. Hogy is kerülhet a börtönrapet képviselő elállatiasodott GokuLuck egy kalapba az idolcsapatok vibe-ját idéző VISTY-vel és 1Nm8-cal? Erre jön az AMPRULE a világuralmat vizionáló jövőképükkelés az arisztrokratikus érzetet adó zenéjükkel. Már ebből is kiderül, hogy valami egészen másról van itt szó. Az eredetileg csatlakozott négy csapat, a BAE, The Cat's Whiskers, cozmez és AkanYatsura esetében ki lehet jelenteni, hogy mindenki jó a maga stílusában. Általános szeretet övezi őket, de a második évad... Mi szükség van itt dallamtalan zenére már-már nyávogó, idol csapatokra? Azt megértem, hogy a GokuLuck jutott tovább, ők nagyon hozzák az ketrecbe zárt elszabadult vadállat feelinget, főleg a legújabb dalukkal, a "S.W.A.G."-gel, mely már a thrash metal határait súrolja.
És akkor van két idol csapat, akik a maguk egyhangú, unalmas dalaikkal alig maradtak le a GokuLuck-tól, velük szemben áll az AMPRULE, mely ugyan sötét hangulatot hoz magával, mégis egyeidek, könnyen megjegyezhetők. Ennek ellenére a többiektől jócskán lemaradva tökutolsók lettek. Ha valami magyarázatot akarnék rá találni, akkor az lehet, hogy ez a csapat kifejezetten a BAE ellenében alakult meg. Hiszen Yeon Dongha nem más, mint Hajun öccse. Ha emlékszünk a Paradox Live THE ANIMATION 4. részére, amely Hajun traumatikus múltjáról, gyerekkoráról szól, ott láthattuk az anya kezében egy újszülött kisfiút, aki teljesen ártatlan, mosolygó arccal nyúl a kis kezével Hajun után. Ez az újszülött kisfiú most teljesen Hajun ellen van, és álmodozik a világ meghódításáról. Mint már az animéből is tudhatjuk, Hajun az, akit Japánba küldtek, aki nem kellett a családnak, eldobták maguktól. Ez Hajun traumája. Így az AMPRULE lényegében kísérti Hajunt, és azt gondolom, hogy ez az, amit a rajongók megtoroltak.
Így az AMPRULE csomagolt és hazament. Lényegében kijelenthetjük, hogy a Magyar népmesék elvén a jó megkapta méltó jutalmát, a gonosz méltó büntetését. Mert azért a fiatalabb fivérnek, Donghának is megvannak a maga traumái. Retteg ugyanis attól, hogy majd ő is a bátyja sorsára jut. Ő is ki lesz majd utasítva a családból, ezért kényszeresen mindent megtesz azért, hogy a szülei kedvében járjon. Ez az ő traumája, a megfelelési kényszer. Hallható is dalban, hogy semmi balódi szeretetet nem kapott a szüleitől. Ez a dal vibe-jában, a rap szövegében kiválóan tetten érhető, tehát nagyon jó dalokat írtak a csapatban. De azért tegyük fel a már megválaszolt kérdést: Ki járt jobban? Hajun, aki ugyan száműzve lett a családból, de barátok által egy újabb esélyt kapott, vagy Dongha, aki a családban maradt, fényűző körülmények között él, de érzékelhetően minden egyes napja rettegéssel telik.
Ha így nézzük, akkor a rajongók elzavarták azt, aki negatív hátsó szándékkal csatlakozott a projekthez. Amit értek, de ha azt nézem, hogy az ő zenéjük és stílusuk teljesen egyedi és saját, akkor erősen vitatkoznék azzal az utolsó hellyel. A VISTY-hez és az 1Nm8-hoz képest kétségtelenül sokkal izgalmasabbak. Az vitán felül áll, hogy a GokuLuck az, akiknek tovább kellett jutni, ők nemcsak hogy remekül egészítik ki a Paradox Live első négy csapatát, de még azt is meg tudták csinálni, hogy a még kommerszebb "Trigger" daluk is olyan, hogy bőven belefér a csapat többi dala közé.
Mindent egybevetve nálam az AMPRULE végzett a 6. helyen, nem sokkal a GokuLuck mögött. És a VISTY és az 1Nm8 az, aki csomagoljon, és a környékre ne jöjjön vissza! Távol vagyok a hardcore rapperektől, de ezt a nyáladzást még én sem veszem be!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése